morgonnyterna på TV4

Sitter och tittar på tv4 morgonnyheter och tycker verkligen Tilde de Paula är så himla duktig. Allt är intressant. 
Bla intervjuvar hon Göran Adlén, han är trendguru. Inte inom mode utan inom marknadsföring och hur vi människor förändrar vår attityd till handel och samhälle. Han skrev 10 tankar om trend för c:a 8 år sen som jag läste då och han är riktigt bra. 
I tanke nr 4, 2001 stod det: 
Utvidgningsbulimin
I en skateboardtidning läste jag en artikel om en lek som skejtare brukar köra då och då på miniramper. Den kallas add-it. En börjar och gör ett enkelt trick. Därefter ska de andra göra samma trick. Misslyckas man åker man ut. I nästa omgång lägger man till ett svårare trick och fortsätter tills alla har åkt ut. Alla utom den lycklige vinnaren.

Just nu ser vi första omgångens add-it runt om i produktutvecklingens värld. Vi ser en utvecklingsbullimi där varianterna av olika produkter tar nästan otroliga former. Vid den expansiva bordsvattenhyllan återfinns idag följande varianter (förutom det naturella vattnet) röd citrus, gurka/citron, citron/lime, lingon/lime, mandarin/lime, melon/citron, citron, apelsin/lime och passionsfrukt. Pepsi lägger till citron i sin Cola. Coca-Cola lägger till vanilj.


Många döljer sina försök att utvidga varumärket genom att kalla den limited edition. Tänk att man en dag skulle stöta på chipspåsar med limited edition. Men vad kommer att hända när man nått denna topp av utvidgningar av sina produkter? När marknaden inte törstar efter nyheter. Vi kommer att möta originalet. The "real thing."


En annan form av utvidgning är att det läggs till ett "sinne" på produkterna. I första fasen kommer vi att uppleva mängder av applikationer som pratar med oss och med andra produkter. Vi ser en realitet i begreppet M2M. Vi kommer ha batterier som berättar när de ska bytas, vi kommer att få information om att kaffet är slut. Vi kommer få talande produkter som berättar att det är extrapris på just dom. Vi kommer till och med kunna få en öl automatiskt på krogen. På Mitsubishi Electric Research Labs har man nämligen tagit fram ett ölglas som själv berättar när det är dags för påfyllning. Men det är inte bara ljud som kommer. På Audi arbetar man frenetiskt med att få fram den ideala Audi-doften!


Allt detta är möjligheter att utmärka sig, men de är troligtvis kortlivade. Förutom det informativa infernot kommer vi också gå in i det ljudliga infernot och därefter i det doftinhalerande infernot. Det gäller att med sparsmakad finess använda tekniken där den verkligen gör mest affärsmässig nytta " 


Han är bra...


DIN ÅSIKT

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0