Om att skaffa en hund till

Det finns ju absolut en del att tänka på. Elmer har tillexempel inte tagit till sig Thea som en lekkompis. Hon är som en dotter mer. Vi har varit nogranna med att ge honom mycket stimulans men det är svårt med en riesenbaby som upptar 24 h om dygnet.

Vi började redan när hon var 9 veckor att stärka deras namn. Dom fick sitta framför mig och sen sa jag
-Elmer, varsågod (och gav en godis)
sen var det Theas tur. Varje gång hon försökte ta hans godis lutade jag mig bakåt och väntade tills hon slutade bråttas om godisen. Obs! Undvik att neja, ha tålamod. Hon fattade tillslut.

1 vecka senare ökade jag svårigheten genom att lägga godisen framför dom och ge Elmer varsågod och sen Thea. Jag varvade också så att Elmer fick ta 3 ggr och sen Thea annars lär dom sig rutinen.

3 veckor senare kunde jag sätta dom och säga "stanna" sen gå 20 m bort och ropa in en åt gången.

Elmer får alltid först för att lära henne passivitet och för att stärka honom gentimot henne.

Nu är hon inte beroeende av honom om vi kallar in henne kommer hon utan att bry sig om han hänger med eller inte, plus att när han flänger iväg på kaninjakt stannar hon kvar.

Mvh Alex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0